The Needles, siste punkt før vi skal krysse kanalen  England og kanalen Plukket bjørnebær i Dover

 Har endelig fått malt navn på båten!

 Vi kom til Dover etter å ha krysset den beryktede engelske kanalen for motor og med helt flatt hav. En fin opplevelse å komme seilene inn til de hvite klippene i Dover.

Vi la oss i marinaen, og fikk ordnet med havneavgift på havnekontoret. Dover er en pen by, med frodige åser bak havnen. Det ligger en stor borg på en høyde rett bak byen.

Vi gikk en tur forbi Dover Castle og plukket bjørnebær og plommer som vokste vilt. Vi kom gjennom en liten skog, hvor vi fant skilt og forklaring om hvor det første flyet som krysset den engelske kanalen hadde kræsjlandet. En fin tur, og gøy å oppleve den engelske naturen på denne måten.

 Vi dro videre fra Dover til Eastbourne. Her måtte vi kjøre gjennom en sluse for å komme inn i en splitter ny marina. Veldig flott laget. Med en egen promenade av butikker og restauranter. Vi fikk handlet bra på et stort supermarked som lå rett bak havnen.

Neste stopp er Brigthon. En ganske stor havn her også, og som fremdeles bygges ut. Vi benytter anledningen til å gå på kino å se Men in Black II.

Porthsmouth som er neste by på planen er meget stor. Vi legger oss i en av de ytterste marinaene som vi kommer til. Her er Yachtklubben et gammelt fyrskip, som nå er både restaurant og dusj for gjestene i havnen.

 For anker i Solent

 Eventyr sett fra et smug på Guernsey

 På vei til Southampton får vi kjøpt et CQR anker på 45LBS ca. 23kg. Dette har vi gledet oss til å få tak i. Nå blir det enklere å få lagt seg for anker. Dessverre er ikke mulighetene for å ankre så store i området her, på grunn av kraftig strøm og stor forskjell på flo og fjære. Det er dyrt å ligge i marinaer som tar 20-25 pund i døgnet. Siste natten før vi skulle krysse kanalen igjen, over til Alderney, ankret vi i en elvemunning. Var så vidt nedpå i gjørma før tidevannet steg igjen. Dette var en litt ubehagelig opplevelse.

 

Vi lå en natt ved Alderney, men tok oss ikke tid til å dra i land. Derimot kom vi til kanaløya Guernsey etter noen timers seilas. Vi hadde kontakt med et norsk cruiseskip på VHFn, som vi kjørte bort til å slo av en prat med. Det virket som de synes det var moro å se en norsk langturseiler. Ved Guernsey er det også mye tidevann som må times rett. Vi var heldige å kom i rett tid til å komme inn i havnebassenget. Dette er regulert av en sluse. Vi fikk hjelp av havnevakten til å komme helt inn i havnen. Vi ble så liggende midt i byen, som var veldig intim og koselig.

 På Guernsey fikk Stein Olav montert radaren vår i masten. Vi hadde prøvd en stund på å få tak i et stativ, for det tenkte vi var en standard ting…..men det var ikke så enkelt. Vi gikk på et giga stort supermarked, som hadde en trelastavdeling, og kjøpte litt materialer, og så bygde vi et stativ selv.

 

 

Tilbake

Stein Olav er høyt i masten og monterer radarantennen